Dla dzieci 5-6 lat:
„Jak powstaje dźwięk?„ – Zajęcia ruchowo-manualne pokazujące jak powstaje dźwięk, jakie są źródła dźwięku. Dzieci zbudują samodzielnie proste instrumenty muzyczne (gitary), dowiedzą się po co są struny w tym instrumencie i co to jest pudło rezonansowe i po co się je stosuje. Czas trwania ok. 45min.
„Co się przyciąga a co się odpycha?” – warsztaty trwają ok. 45 min
Dzieci samodzielnie eksperymentują na przygotowanych materiałach poprzez doświadczenie dowiadują się o tym, że niektóre przedmioty się od siebie odpychają, inne przyciągają. Dowiedzą się co to jest elektryzowanie ciał, co powoduje, że czasami się elektryzujemy. Jak powstaje burza. Maluchy będą także eksperymentować z magnesami , dowiedzą się do czego magnesy można wykorzystać i dzięki czemu życie na Ziemi jest możliwe.
Dla klas 0-4 Szkoły Podstawowej:
„Jak powstaje burza?" – warsztaty trwają około 45 min, dzieci w grupach eksperymentują poszukując elektryzujących się materiałów, dowiadują się jakie są metody elektryzowania ciał oraz co to są ładunki elektryczne. Dowiadują się także w jaki sposób powstają wyładowania elektryczne w czasie burzy oraz jak się skutecznie ochronić przed burzą.
„Jak powstaje prąd elektryczny?”
W czasie ok. 1h zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest ładunek elektryczny i jakie są własności ładunków. Jak można naelektryzować różne przedmioty oraz jak powstaje burza i jak się ukryć przed piorunem. Poznają czym jest prąd elektryczny a także samodzielnie zbudują prosty układ elektryczny.
„ Jak zbudować własne radio?”
Warsztaty trwające ok. 1h rekomendowane dla dzieci, które uczestniczyły w warsztatach „Jak powstaje prąd elektryczny?”. Jeśli grupa jest skoncentrowana i nie podatna na silne zmęczenie można je łączyć w 2h blok warsztatowy z przerwą między nimi na reorganizację Sali (polecane raczej w starszych klasach). Zakładają, że uczestnik zetknął się już z pojęciem przepływu ładunku elektrycznego. Zajęcia odbywają się w 2-4 osobowych grupach i polegają na budowaniu własnych coraz bardziej skomplikowanych układów elektronicznych, zwieńczeniem zajęć jest zbudowanie własnego radia.
„Światło” – warsztaty trwają około 45 min, dzieci zapoznają się poprzez samodzielne eksperymentowanie z własnościami światła, dowiadują się także o tym w jaki sposób widzimy, jakie są podstawowe wady wzroku oraz jak te wady się koryguje dzięki odpowiedniemu doborowi okularów. Dzieci dowiadują się dlaczego nie można używać nie swoich okularów.
„Świat kryształów” – warsztaty trwają około 1h, dzieci dowiadują się, że otaczający ich świat składa się z atomów, jest wyjaśnienie czym jest atom. Poznają wybrane budowę atomową (ilość protonów, neutronów, elektronów) wybranych pierwiastków chemicznych. Dowiadują się o tym czym różnią się w swojej budowie ciała stałe, ciecze i gazy. Poznają różne rodzaje struktur krystalicznych węgla i samodzielnie budują nowo poznane struktury krystaliczne z klocków magnetycznych geomag. Przybliżana jest także sylwetka polskiego naukowca Jana Czochralskiego, cóż takiego ma on wspólnego z kryształami uczestnicy dowiedzą się na warsztatach.
Dla klas 5-8 Szkoły podstawowej:
„Światło i jego własności” – warsztaty trwają około 1h, uczniowie zapoznają się poprzez samodzielne eksperymentowanie z własnościami światła. Dowiadują się o dwoistej naturze światła, zapoznają z podstawowymi prawami optyki geometrycznej ale także poprzez eksperyment dowiadują się o kwantowej naturze światła. W czasie zajęć dowiadują się także o tym w jaki sposób widzimy i w jaki sposób powstają główne wady wzroku.
„Świat kryształów” – warsztaty trwają około 1h, dzieci dowiadują się, że otaczający ich świat składa się z atomów, jest wyjaśnienie czym jest atom. Poznają wybrane budowę atomową (ilość protonów, neutronów, elektronów) wybranych pierwiastków chemicznych. Dowiadują się o tym czym różnią się w swojej budowie ciała stałe, ciecze i gazy. Poznają różne rodzaje struktur krystalicznych węgla i samodzielnie budują nowo poznane struktury krystaliczne z klocków magnetycznych geomag. Przybliżana jest także sylwetka polskiego naukowca Jana Czochralskiego, cóż takiego ma on wspólnego z kryształami uczestnicy dowiedzą się na warsztatach.
"Świat niskich temperatur" – pokaz i warsztaty obrazujące własności ciał w niskich temperaturach. Zajęcia dzielą się na część pokazową, gdzie prowadzący przeprowadza pokaz własności ciał w temperaturze wrzenia ciekłego azotu (-195.8 °C). W drugiej części zajęć uczniowie w grupach mierzą się z wylosowanym zadaniem (wcielają się w role) do wykonania, wykonanie zadania prezentują przed całą grupą.
Dla klas Szkoły Ponadpodstawowej
"Świat niskich temperatur" – pokaz i warsztaty obrazujące własności ciał w niskich temperaturach. Zajęcia dzielą się na część pokazową, gdzie prowadzący przeprowadza pokaz własności ciał w temperaturze wrzenia ciekłego azotu (-195.8 °C). W drugiej części zajęć uczniowie w grupach mierzą się z wylosowanym zadaniem (wcielają się w role) do wykonania, wykonanie zadania prezentują przed całą grupą.