Ułatwienia dostępu

2012-05-17
Osiągnięcia

Pięć odmian rekordowo dużych agregatów cząsteczek wody

Polsko-amerykański zespół fizyków i chemików odkrył kompleksy cząsteczek wody o rekordowych rozmiarach. Agregaty składają się z sześciu, siedmiu i dziewięciu cząsteczek. W przypadku heksamerów udało się precyzyjnie wyznaczyć ich trzy podstawowe konfiguracje przestrzenne. W pracach uczestniczył Instytut Fizyki PAN w Warszawie.

Woda jest substancją powszechną we Wszechświecie. Unikatowe własności jej cząsteczek mają kluczowe znaczenie dla życia na Ziemi. Cząsteczki wody mogą łączyć się w mniej lub bardziej stabilne kompleksy. Od lat 90. ubiegłego wieku nauka dysponowała precyzyjnymi danymi eksperymentalnymi o istnieniu agregatów złożonych z nie więcej niż pięciu cząsteczek wody. Międzynarodowy zespół naukowców, w którym uczestniczył Instytut Fizyki PAN, właśnie potwierdził na drodze doświadczalnej istnienie trzech odmian wodnych heksamerów oraz po jednej heptameru i nonameru. Kompleksy te składają się z (odpowiednio) sześciu, siedmiu i dziewięciu cząsteczek wody.

„Wyniki pomiarów, otrzymanych przez naszych amerykańskich kolegów i poddanych analizie u nas w instytucie, wyjątkowo precyzyjnie zgadzają się z przewidywaniami teoretyków. Żartujemy nawet, że tak doskonały stopień zgodności teorii z doświadczeniem spotka się tylko w opracowaniach z pracowni studenckich”, mówi prof. Kisiel, jeden z głównych współautorów publikacji, która właśnie ukazała się w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Science”.

Część doświadczalną badań przeprowadził zespół prof. Brooksa H. Pate’a z Wydziału Chemii przy University of Virginia. Analizę wyników wykonał prof. dr hab. Zbigniew Kisiel z warszawskiego Instytutu Fizyki PAN. Model dynamiki cząsteczek wody na potrzeby eksperymentu stworzyli fizycy z Bucknell University.

Doświadczenie polegało na wstrzykiwaniu gazu przez wąską dyszę do komory wysokopróżniowej. Gazem był obojętny chemicznie neon z jednoprocentową zawartością par wody, który w warunkach próżni gwałtownie ekspandował (z prędkością ponaddźwiękową), schładzając się w ciągu mikrosekund od temperatury pokojowej do zaledwie jednego kelwina. We wnętrzu komory był wykonywany precyzyjny pomiar mikrofalowy za pomocą specjalnie skonstruowanych impulsów pobudzających, analogiczny do sposobu działania tomografu rezonansu magnetycznego. W trakcie eksperymentu naukowcy mierzyli, które częstotliwości mikrofal we wnęce są pochłaniane przez cząsteczki wody.

Dzięki pomiarom zaobserwowano dużą liczbę nieznanych wcześniej linii widmowych. Wiele z nich można było wytłumaczyć zakładając, że promieniowanie mikrofalowe wchodziło w oddziaływanie z agregatami wody zbudowanymi z sześciu cząsteczek ułożonych w różnych wariantach. Zaobserwowano także linie odpowiadające kompleksom zbudowanym z siedmiu i dziewięciu cząsteczek wody.

Analiza widm heksamerów posłużyła do wyznaczenia stałych opisujących sposób rotacji cząsteczek wody względem trzech osi przestrzennych. Stałe te pozwalają łatwo obliczyć moment bezwładności, który zawiera informację o rozmieszczeniu mas w cząsteczce. „Masy atomowe znamy bardzo dokładnie. Dysponując momentami bezwładności otrzymanymi ze stałych rotacyjnych, wyznaczyliśmy pozycje mas w cząsteczkach wody tworzących poszczególne agregaty. Wyliczone pozycje atomów tlenu w agregatach doskonale zgadzały się z pozycjami podanymi przez teoretyków z naszego zespołu", wyjaśnia prof. Kisiel.

W celu zweryfikowania wyników analiz badacze przeprowadzili kolejne eksperymenty. Modyfikowali w nich momenty bezwładności cząsteczek wody, podmieniając atomy tlenu 16 na cięższy izotop 18, a następnie sprawdzali zgodność wyników z teorią. Dokładność wyznaczonych odległości tlen-tlen otrzymano na poziomie 0,01 angstrema (1 Å to jedna dziesięciomiliardowa część metra), podobna jest także zgodność z przewidywaniami teoretycznymi.

Dzięki uważnej analizie danych wśród heksamerów wyodrębniono trzy typy (konformacje) agregatów cząsteczek wody. Pryzma to układ, w którym cząsteczki wody są rozmieszczone w wierzchołkach graniastosłupa o podstawie trójkątnej i łączą się dziewięcioma wiązaniami wodorowymi. Inny agregat przypomina rozchyloną książkę, w której cząsteczki wody znajdują się w zewnętrznych narożnikach obu okładek oraz po obu stronach grzbietu; tu liczba wiązań wynosi siedem. W trzecim typie heksamerów cząsteczki rozmieszczone są w taki sposób, że ich układ przypomina klatkę, w tym przypadku z ośmioma wiązaniami.

Cząsteczki ciekłej wody mogą się łączyć ze sobą za pomocą czterech wiązań wodorowych. Dwa z nich to wiązania poprzez protony (czyli wodory), pozostałe dwa są realizowane za pomocą wolnych par elektronowych. Wiązania wodorowe w poszczególnych odmianach agregatów mają szereg charakterystycznych długości. „Nasze doświadczenia pokazały spójny obraz różnorodności wiązania wodorowego w heksamerach i odzwierciedlają bogactwo wiązań wodorowych występujących w ciekłej wodzie na poziomie nanoskali. Spodziewamy się, że zbadane przez nas konfiguracje cząsteczek mogą już występować w warunkach naturalnych, jako mały fragment struktury zwykłej wody”, stwierdza prof. Kisiel.

Badacze sprawdzili następnie, które typy zaobserwowanych agregatów są najbardziej stabilne. W tym celu podmienili gaz nośny, neon, na argon, charakteryzujący się inną termodynamiką. W nowych warunkach mniej stabilne układy cząsteczek nie powstawały. „Najtrwalszym heksamerem okazał się ten, w którym cząsteczki wody układały się w klatkę”, zauważa prof. Kisiel.

Niektóre linie widmowe otrzymane na University of Virginia udało się zaobserwować także za pomocą aparatury działającej w IF PAN. Wkrótce zostanie ona wyposażona w najnowszą elektronikę, zakupioną w ramach grantu MAESTRO z Narodowego Centrum Nauki. Modernizacja sprzętu pozwoli fizykom z IF PAN na prowadzenie na miejscu dalszych badań eksperymentalnych, także nad innymi tak istotnymi dla poznania nanostruktury otaczającej nas materii obiektami jak agregaty wody.

Precyzyjne metody eksperymentalne, użyte w badaniach nad heksamerami wody, służą jako sprawdzian opisu teoretycznego i oprogramowania używanego do modelowania struktur materii przy pomocy metod chemii kwantowej. Narzędzia te stosuje się m.in. przy poszukiwaniu nowych związków chemicznych i leków.

Prace naukowe

Kontakt do naukowców w IF PAN

Zobacz więcej

Charge dopants control quantum spin Hall materials

Physical Review Letters 130, 086202 (2023)

Unlike in the quantum Hall effect and quantum anomalous Hall effect, the quantization precision in the quantum spin Hall effect depends on unavoidable background impurities and defects. However, doping with magnetic ions restores the quantization accuracy.

Osadzanie magnetycznych powłok o unikalnej strukturze na nanodrutach InAs i InAs1−xSbx

Nano Letters 22, 8925 (2022)

Otrzymane struktury mogą służyć jako platforma dla otrzymania stanów jednowymiarowych ze złamaną symetrią odwrócenia w czasie, w tym także stanów nadprzewodnictwa topologicznego.

An artificial polariton neuron as a step towards photonic systems that mimic the operation of the human brain

Laser & Photonics Reviews 2100660 (2022)

Scientists from the Institute of Physics, Polish Academy of Sciences, and the Faculty of Physics at the University of Warsaw used photons to create a spiking neuron, i.e. the basic element of the future photonic neural network processor.
Zapamiętaj ustawienia